Monday, September 27, 2010

Solidaarsus

SM: "Mehed visake üks suits!"
M1: "Suitsud on toas."
M2: "Keerasin."
SM: "Viska sina siis!"
V: "Ei!"
SM: "Miks?"
V: "Sest ma olen vaene."
SM: "Aga mis siis mina olen?"
V: "Ma ei tea, mis Teie olete, aga suitsu igatahes ei saa."
SM: "Aga suitsetaja solidaarsus?"
V: "Solidaarsus on väga suhteline. Mul on kolm suitsu, raha ei ole ja päev on pikk."
SM: "Ma küll annaks."
V: "Teie ei ole mina."
M2: "Olelusvõitlus. Tugevamad jäävad ellu."
SM: "Ma jätan selle meelde."
V: "Parem oleks!"

Peale selle suurepärase vestluse, mis päädis ähvardustega, astuda füüsilisse kontakti, mõtlesime pikalt solidaarsusest... M2 oli lugenud just hiljuti Akadeemiat, kus antud probleemi käsitleti ja tulemus oli see, et keegi ei teadnud päris täpselt, mis solidaarsus on... Tänapäeva noored tudengid ei olevat sellest eriti hästi aru saanud.

Oma olemuselt on solidaarsus midagi väga lihtsat (ühtekuuluvus, ühisosa, teineteisega arvestamine). Praktiline rakendus on alati problemaatiline. Antud juhtumi puhul valitseski suitsetajate vaheline solidaarsus, kõik kes suitsetasid, olid omavahel solidaarsed, autsaider, kes ei kuulunud meie sekka, sest ta ei omanud suitsu ja me ei tundnud teda, ei väärinud solidaarsust. Kui me oleks kõik rikkamad olnud, siis võibolla oleks solidaarsust ka talle jagunud ja kui tema oleks rikkam olnud, siis ta ilmselt ei oleks ka seda vajanud. Seega on solidaarsus ikkagi suuresti kapitalil põhinev. Solidaarsus nõuab alati mingit investeeringut - aega, raha, tööd, millestki loobumist. Solidaarsus on teatud mõttes võlg, inimene investeerib solidaarsusesse, siis kui ta teab, et ta saab solidaarsust ka tagasi, seetõttu toimib see väikestes gruppides ja seda ei jagata võõrastega. Loomulikult võib seda ka võõrastega jagada, kuid ka siis on see osaliselt tasutud (hea tunne, et oled kellegi olukorda parandanud).

Mina, kes ma olen oma loomult suhteliselt solidaarne, olen viimasel ajal praktiseerinud palju ei ütlemist. Peamiselt puudutab see küll just nimelt analoogseid olukordi. Tuttavatele ikka saab nikotiini jagatud, aga võõrastele... harvem. Kui kõigile pidevalt suitsu jagada, siis põhimõtteliselt kuluks päevas teine pakk veel, lihtsalt suvalistele nägudele... Seega, kui sul pole raha, et suitsu osta, siis jäta maha!

No comments:

Post a Comment