Thursday, May 3, 2012

Mõtted, mis ei oma praktilist väärtust...


Hommikul ütles KK mulle midagi, mida üks tuntud sotsiaalteadlane oli talle öelnud, inimesed on oma kohustused unustanud. See on asi, mille üle on mitmed inimesed juurelnud ja seda kritiseerinud, aga kas ka konstruktiivselt? Kui me vaatame ühiskonnas ringi on meil tegelikult käimas totaalne vabaduste diskursus – me räägime vabadusest, me mõtleme vabadusest, me nõuame vabadust, me räägime sellest kuidas mõnes ühiskonnas seda pole. Me oleme iseenda usu, sõna jms. vabaduste orjad ja surume seda orjust peale kõigile. Isegi meie, kelle keeleline diskursus on käskude ja keeldude diskursus. Me ei ütle tihti ma tahan või mul on vaja, me ütleme ma pean. Võib-olla sellest tuleneb ka meie vabaduste orjus. Ma pean olema vaba. Ma pean…

Kohustused, ehk siis see osa, mis seostub hulga rohkem sõnaga „pean“  - need on kuidagi tahaplaanile jäänud. Ma ei räägi siinkohal kohustustest, mis kaasnevad tööga või mõne organisatsiooni liikmelisusega, vaid üldistest moraalsest, eetilisest ja ühiskondlikkust vastutusest.

Ma olen siin varem kah puudutanud sellist teemat nagu vangi dilemma:
 „Kaks vangi on ülekuulamisel. Kui mõlemad süüalused vaikivad, ei saa kohus kummalegi määrata maksimumkaristust ning mõlemad saavad vaid aasta karistust. Kui üks teise peale keelt kannab, langeb tema osaks miinimumkaristus, teine aga saab aga 10 aastat. Mõlema ülestunnistuse puhul ootab mõlemat vaid viis aastat. Sellistel eeldustel oleksid ratsionaalsed kahtlusalused vait, kuid lootuses aastaga pääseda, võivad nad mõlemad või üks neist teha ebaratsionaalseid valikuid.“

Võib-olla oleks juba aeg kui meie ühiskond areneks sinna, et kõik saaks aru, et hea oleks istuda kollektiivselt  aasta või viis, mitte teha kõik selleks, et ise istuda üks ja parastada teise pihta, kes istub kümme. Aeg oleks astuda välja mentaliteedist „ole loll, aga ole kaval.“

No comments:

Post a Comment